Nyt fra KL  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏  ͏
      Logo
 

Kommunernes vej til et grønt Danmark Nyhedsbrev Juni 2026

Juni 2026     
Kære modtager af KL’s nyhedsbrev om Kommunernes vej til et grønt Danmark.  
 
I dette nyhedsbrev kan du læse om aktuelle initiativer og tilbud, der understøtter kommunernes arbejde med Grøn Trepart. Vi sætter blandt andet fokus på nye gode råd til udbud, årets udtagningsdag 2026, arbejdsdage om koblingen mellem klimahandlingsplaner og omlægningsplaner samt en ny pulje, der styrker mindre kommuners kapacitet til at gennemføre arealomlægninger.
 
Rigtig god læselyst.
 
 

Gode råd til udbud

SKI har i dialog med KL udarbejdet et notat om udbud ved opgaver i Grøn Trepart. Mere konkret beskriver notatet en afklaring af reglerne for beregning af kontraktværdi og tærskelværdier, krav til markedsanalyse samt håndtering af projekter tæt på EU’s udbudsgrænse, herunder god tro, forsigtighedsprincippet og dokumentationskrav. 
 
KL har kunne indgå i samarbejdet pga. projektet Kommunernes vej til et grønt Danmark (NNF25SA0112296).
 
Du kan læse notatet her: Gode råd til udbud af projekter.
 
 

Udtagningsdag den 30. november 2026

Udtagningsdagen 2026 samler nogle af de aktører, der er med til at gøre den grønne trepart til virkelighed. Udtagningsdagen har særligt fokus på vådområdeindsatsen, der skal bidrage til et bedre vandmiljø og reducere CO₂-udledningen fra kulstofrige lavbundsjorder.  
 
Den grønne trepart er nu over to år gammel, og mange omlægningsprojekter begynder at tage form rundt om i landet. Hvilke erfaringer har vi gjort os undervejs, hvilke nye udfordringer forventer vi at møde, og hvad kan vi lære af hinanden? For at drøfte disse spørgsmål samler vi kommuner, udtagningskonsulenter og statslige medarbejdere til årets udtagningsdag.  
 
Sæt derfor kryds i kalenderen den 30. november 2026 til Udtagningsdagen 2026.  
 
Program og tilmelding følger.  
 
Lokation: Odeon, Odense.
Målgruppe: Kommunale medarbejdere, der sidder med Grøn Trepart, udtagningskonsulenter og statslige medarbejdere
 
 

Kobling ml. klimahandlingsplaner og omlægningsplaner

KL afholder med projektet Kommunernes vej til et grønt Danmark og Klimaalliancen to arbejdsdage om sammenhængen mellem klimahandlingsplaner og omlægningsplaner.
 
Hvordan kan kommunernes klimahandlingsplaner og omlægningsplaner i Grøn Trepart spille bedre sammen og understøtte den grønne omstilling? Det sætter Klimaalliancen og KL fokus på til to arbejdsdage, der afholdes i henholdsvis Øst- og Vestdanmark.
 
Arbejdsdagene samler kommunernes klimakoordinatorer og trepartsansvarlige til en dag med faglige oplæg, erfaringsudveksling og dialog på tværs af kommuner og fagområder. Formålet er både at styrke samarbejdet lokalt og at give deltagerne inspiration og konkrete perspektiver til det videre arbejde.
 
Deltagelse er gratis, og hver kommune har mulighed for at sende to deltagere - én klimakoordinator og én trepartsansvarlig. Arbejdsdagene afholdes af Klimaalliancen samt KL’s projekt Kommunernes vej til et grønt Danmark, som er finansieret af Novo Nordisk Fonden.
 
Arbejdsdagen i Vestdanmark afholdes den 21. september 2026 i Aarhus, og arbejdsdagen i Østdanmark afholdes den. 30 september 2026 i Nyborg.
 
 
 

Pulje til små og mindre kommuner

10 små og mindre kommuner får nu endnu bedre mulighed for at nå i mål med arealomlægningerne i den grønne trepart. De får nemlig del i KL’s pulje til små og mindre kommuner, så de kan gå sammen om at ansætte nye medarbejdere, lave samarbejder på tværs af kommunerne eller købe sig til ekstern hjælp. Man kan læse mere her: Ny pulje giver flere hænder til arbejdet med grøn trepart i små kommuner
 
Puljen er en del af projektet Kommunernes vej til et grønt Danmark og skal bidrage til at få fart på de nødvendige arealomlægninger. De udvalgte kommuner står over for store opgaver med begrænsede ressourcer, og derfor skal midlerne fungere som en målrettet styrkelse af kapaciteten.
 
Ifølge Christina Krzyrosiak Hansen, formand for KL’s Klima-, Natur- og Planudvalg, er der et presserende behov for flere hænder:
 
Hele pointen med den grønne trepart er jo, at vores kommende generationer også kan opleve fisk i fjordene og vild natur, samtidig med at de kan få en tur i traktoren hos den lokale landmand. Den balance får vi kun skabt, hvis vi har medarbejdere nok til at løse opgaven.”
 
Christina Krzyrosiak Hansen peger på, at mange mindre kommuner i dag har få ansatte, som samtidig skal mestre komplekse fagområder som kvælstofberegninger, udbudsret og konfliktløsning. Det gør det vanskeligt at nå i mål med de ambitiøse grønne projekter.
 
Puljen, der er på 5 millioner kroner og løber over de næste 2,5 år, skal blandt andet bruges til at frigøre erfarne medarbejdere fra større kommuner, understøtte dialogen med lodsejere og sætte gang i projekter i de lokale treparter.
 
 
Har du spørgsmål til Kommunernes vej til et grønt Danmark eller input til kommende aktiviteter, er du velkommen til at skrive til projektleder Andreas Hemmingsen-Alberg, anvh@kl.dk
 
Vi ønsker jer alle en rigtig god sommer!
 
Med venlig hilsen
Kommunernes vej til et grønt Danmark